|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران96/12/9: ايده از اثر مهم تر است
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6999
شنبه 27 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6729 9/12/96 > صفحه 12 (تجسمي) > متن
 
      


ايده از اثر مهم تر است
«ايران» از چند و چون جايزه هنر معاصر ويستا گزارش مي دهد

نويسنده: آزاده جعفريان


    
    سال گذشته که جايزه هنر معاصر ويستا با رويکرد توجه به ايده اثر هنري فراخوان داد بسياري بهت زده شدند؛ قرار اين مسابقه نه يک اثر هنري بلکه ايده اثر هنري بود و هست؛ طرح خلق يک اثر. شايد اين نخستين بار است که در ايران به ايده، فکر و انديشه آفرينش اثر هنري جايزه داده مي شود؛ سرزميني که بارها و بارها شنيده ايم که در آن به ايده، کم يا حتي بي توجهي مي شود و کم نبوده اند نخبگان و هنرمنداني که به جهت ناديده شدن طرح هاي خلاقه شان کوچ کرده و رفته اند.
    جايزه 30 ميليون توماني هنر معاصر ويستا براي ارائه يک ايده به قدر کافي جذاب بود اما پارسال شايد به جهت گنگ بودن ماجرا و ناباوري اينکه واقعاً موضوع، يک ايده ناب است موجب شد شمار شرکت کنندگان چشمگير نباشد، اتفاقي که امسال رخ داد و تيم کارشناسي و داوري جايزه را متعجب کرد؛ نکته اي که حتي در بيانيه شوراي داوري، 21 دي ماه در آيين اختتاميه دومين دوره جايزه ويستا در موزه هنرهاي معاصر تهران بدان تاکيد شد.
    داوران دومين دوره اين جايزه پريسا پهلوان، حميد سوري، رزيتا شرف جهان، بهرنگ صمدزادگان، نگار تحصيلي و بهنام کامراني با متر و معيارهايي مانند اهميت بخشي به فکر و ايده، معاصر بودن، اجرايي بودن، ارزش هاي تئوريک زيباشناسانه، چالش برانگيزي آثار از لحاظ زيبايي شناختي و محتوايي از ميان 198 طرح رسيده 16 طرح را در مرحله اول پذيرفتند، سپس در گفت و گو با هنرمندان 9 طرح براي نمايش و قضاوت نهايي فرصت حضور در نمايشگاه را به دست آوردند که عبارت بودند از:
    آشنا مصطفوي با طرح «راه حل نهايي»، مجيد تبريزي با طرح «فيلي در تاريکي»، معصومه مهتدي با طرح «پيريت»، پيام قليچي، نازگل نيري، صنم سايه افکن و عماد مرداني با طرح «کاف»؛ مرجان مدني رزاقي با طرح «نام ناپذير»؛ عمادالدين انوشيرواني با طرح «نود و دو صفحه»؛ مريم فرشاد با طرح «اتاق مادر»؛ عقيل مرداني و عماد مرداني با طرح «سرزمين نابرجا» و پيام مفيدي با طرح «بدن، جزيره هاي مستعمراتي و عمق استراتژيک.»
    بنا بر نظر هيات داوران تمامي طرح هاي ارسالي دومين فراخوان جايزه هنر معاصر ويستا از منظر نو بودن، بکر، تازگي و جذاب بودن در مقايسه با دوره اول تفاوت مشهودي داشتند و اين اتفاق امر داوري و قضاوت را پرچالش و بحث برانگيز نمود.
    پريسا پهلوان: جايزه ايراني که مي تواند بين المللي شود
    پريسا پهلوان، مدير گالري ويستا و طراح جايزه هنر معاصر ويستا درباره شکل گيري اين جايزه به «ايران» گفت: «گالري ويستا از بدو تولدش به عنوان پشتيبان هنر معاصر مطرح بود و ما در طول سال در کنار نمايشگاه معمول نقاشي و مجسمه، از پروژه ها و نيو آرت هاي متعددي ميزباني مي کنيم که ايده محور هستند و به طور واضح خلاف جريان رايج اقتصاد هنر قلمداد مي شوند؛ ما هميشه به مقوله اقتصاد هنر به ديده احترام مي نگريم و وجود و رونقش را الزامي و بديهي مي دانيم اما اين نبايد مانع شود که آثار هنري مانند پرفورمنس، ويدئو، اينستاليشن که بازار فروش چنداني ندارند به محاق روند و ناديده انگاشته شوند. از همين منظر ما سالي چند پروژه را در ويستا اجرا مي کنيم.»
    او افزود: «با مطالعه اين چند سال ديديم ايده هنري به معناي فکر شکل دهنده اثر، انديشه اي که به اثر هنري هويت مي بخشد در ايران جايگاه بايسته و شايسته را ندارد؛ در کوران برپايي رويدادها و نمايشگاه هاي متعدد تجسمي، ايده مغفول مي ماند و احترام لازمه را نمي بيند. با همين نگاه تصميم گرفتيم جايزه هنر معاصر ويستا را با تمرکز بر «ايده هنري» پايه گذاري کنيم تا ضمن اهميت بخشي به اين مهم، نگاه هنرمندان را به اين مقوله جلب کنيم زيرا در عصر هنر معاصر اين فکر و انديشه هنرمند است که اهميت و اصالت دارد و دوره برتري تکنيک يا فلان سبک هنري به سر آمده است.»
    پهلوان خاطرنشان کرد: «مسير جايزه طوري طراحي شده که هنرمند براي ارائه ايده خود بايد بتواند از رزومه نويسي تا توليد پروپوزال حرفه اي را بياموزد و به شکلي شايسته آن را در قالب ويدئو يا ماکت و چيدمان به مردم نشان دهد، در صورت موفقيت در تمامي اين مراحل برگزيده شدن او ميسر مي شود. اتفاقاً تجربه اين دو دوره ما را متوجه اين نکته کرده است که اغلب هنرمندان ما با چه کمبودهايي در زمينه معرفي ايده هاي خود مواجه هستند که اين نقصان مي تواند به هنر ما آسيب جدي برساند.»
    مدير گالري ويستا توضيح داد: «در دنياي امروز بسيار حياتي است هنرمند بتواند فکري را که در ذهن دارد بدرستي انتقال دهد، اين مهم نيازمند دانش و مهارت در زمينه پروپوزال نويسي است، جايزه ويستا تلنگري به هنرمندان زده تا اين مهم را دريابند.»
    پهلوان گفت: «از نکات هيجان انگيز اين است که دور دوم جايزه با اتفاقات مثبت بسيار روبه رو شده و هم از حيث کيفيت طرح هاي رسيده و هم ظرافت هاي ارائه ايده ها شاهد تحولات عيان بوده ايم که همين مولفه ها ما را نسبت به آينده خوشبين کرده است.»
     او ابراز اميدواري کرد در روزگاري نه چندان دور جايزه هنر معاصر ويستا بتواند در گستره هاي منطقه اي و بعدتر بين المللي برگزار شود، او گفت: «متاسفانه رويدادهاي تجسمي فرامرزي که ايران طراح آن باشد کمتر وجود خارجي دارند و از اين نظر با فقر غريبي روبه روييم که به هيچ وجه شايسته غناي هنري مان نيست، اين جايزه پتانسيل فرا مرزي شدن را دارد که ما اميدواريم با تجربه اندوزي در داخل و روشن شدن همه چارچوب هايش آن را منطقه اي برگزار کنيم.»
    پهلوان با اشاره به اينکه جايزه نقدي 30 ميليون توماني ويستا در واقع کمک هزينه اجراي ايده اي است که رتبه نخست را به دست مي آورد، گفت: «تلاش ما در اين دو سال اين بوده که آيين اختتاميه اين جايزه را به جشني براي جامعه تجسمي بدل کنيم و در آن علاوه بر برگزيدگان، از همه کساني که با ايده هاي پيشرو به ارتقاي هنر ايران کمک مي کنند، تجليل کنيم.»
    
     برنده دومين جايزه ويستا چه گفت؟
    پيام مفيدي برنده دومين جايزه ويستا که چند سالي است به کانادا مهاجرت کرده هم درباره اين رويداد گفت: «احساسم بيش از اينکه معطوف به گرفتن جايزه باشد در مورد وجود چنين امکاني براي آرتيست هاي ايرانيست که اميدوارم اين جنس اتفاقات براي حمايت از هنر معاصر و غيرتجاري بيشتر شود. شاخه هايي از هنر معاصر مثل پرفورمنس و اينستاليشن ها و اينتراکتيو ها، هنوز چندان جايي در بازار هنر ايران پيدا نکرده اند و موسساتي که بايد از آنها حمايت کنند يا وجود ندارند يا به وظايف خود عمل نمي کنند يا ميلشان بيشتر به مصرف کردن است تا توليد و...، مثل موزه هنر هاي معاصر و بعضي بنيادهاي هنري. البته در وجود اين بنيادها هميشه نکات مثبت زيادي هست که موضوع صحبت ما نيست، ولي انتقادي که وارد مي دانم نپرداختن يا کم پرداختن به جريان سازي و بستر سازي براي هنر مستقل ايراني است. از جنسي که ايران توليدکننده اش باشد خارج از نفوذ ديد کولونياليستي موسسات فرهنگي-هنري غربي که عموماً به دنبال تصوير خاصي از هنر ايران هستند.»
    او در عين حال گفت: «در هر حال خوشحالم که قدم اول براي ساخت کارم را مي توانم بردارم، اثر «بدن، جزيره هاي مستعمراتي و عمق استراتژيک» تمثالي از بدن مهاجر است که من اجراي کار را شروع کرده ام، البته چون مراحل مختلفي دارد و بخشي مکانيکي است، نمي توانم زمان قطعي براي تکميل شدن کار تعيين کنم ولي پيش بيني من از زمان اجرا بين ۹ ماه تا يک سال است که بخشي البته صرف محاسبات و ساخت قطعات و احتمالاً رفع مشکلات احتمالي در پروسه ساخت خواهد شد.»
    
     کامراني و فکرهاي برتر
     بهنام کامراني، استاد دانشگاه و عضو هيات داوران دومين دوره جايزه هنر معاصر ويستا درباره اهميت ايده در اين رويداد گفت: «در اين رويداد ايده، محور قرار دارد اما به طور حتم در کنار توجه به ايده نحوه اجرا و نوع آن نيز بسيار اهميت دارد لذا اينکه چطور هنرمند ايده را با اجرا همراه مي کند و با استفاده از اجرا ايده را حمايت و هدايت مي کند، نيز در مرکز توجه ما قرار دارد.»
    او درباره دليل شکل گيري اين جايزه اظهار کرد: «در جايزه ويستا تلاش بر اين است که خارج از جنبه هاي مارکتينگي که اغلب گالري ها به آن توجه دارند، فکرهاي برتر هنرمندان معاصر را مورد توجه قرار دهيم که بسيار اتفاق مغتنمي است زيرا بسياري از پروژه هاي حاضر در جايزه ويستا به خاطر جنبه هاي اجتماعي که دارند گاهي اجازه اجرا پيدا نمي کنند لذا اين مسابقه علاوه بر شکل دادن رقابت بين هنرمندان اين ايده ها را به بهترين شکل هدايت و حمايت مي کند.»
    
     صمدزادگان و تشريح ايده برتر
    بهرنگ صمدزادگان، عضو هيات داوران جايزه ويستا ضمن تاکيد بر وجود اين جايزه، درباره ايده اي که دومين نشان ويستا را از آن خود کرد، گفت: «ايده برتر «بدن، جزيره هاي مستعمراتي و عمق استراتژيک» متعلق به پيام مفيدي، ظرافت جذابي دارد، زيرا در عين تصويرگري يک امر تاريخي، اجتماعي، توانسته بود مسير حرکت را به سمت خويشتن تصوير کند. در واقع او بدن را بستر تجربه مهاجرت قرار داد و توانست مساله مهاجرت را به عنوان يک تجربه استعماري بر بدن مطرح کند.»
    صمدزادگان ادامه داد: «در اثر مفيدي، بدن عرصه تجربه ظلال مهاجرت در نظر گرفته شده. اين اثر نگاهي گسترده به مساله مهاجرت در دنياي امروز و فجايع آن دارد.»
    او افزود: «در اثر «بدن، جزيره هاي مستعمراتي و عمق استراتژيک»، مهاجر به توليد صدايي مي پردازد که جهان آن را نمي شنود ضمن اينکه مفيدي اين اثر را در قالبي کاملاً هيجان انگيز و عجيب ارائه کرده بود.»
    
     شرف جهان: اين جايزه مشابه ندارد
    رزيتا شرف جهان ديگر عضو هيات داوران دومين دوره جايزه هنر معاصر ويستا گفت: «ما در ايران مشابه چنين جايزه اي نداريم و جاي خالي آن بسيار حس مي شد. چون معمولاً چنين کارهايي برعهده دانشگاه ها و بنيادهاي فرهنگي است و هزينه هاي زيادي براي آن صرف مي شود. ولي در ايران حمايتي از آثار ايده محور نمي شود و هنرمنداني که چنين کارهايي را انجام مي دهند بايد براي اجراي ايده خود به دنبال اسپانسر بگردند.»
    شرف جهان با بيان اينکه نگاه جهان به ايده است، گفت: «ما در ايران براي محور قرار دادن ايده مشکل زيادي داريم. اگرچه جايزه ويستا فقط به يک نفر تعلق مي گيرد و باز هم بسياري از هنرمندان از آن بي بهره مي مانند، اما کار بسيار بزرگي است و به بخشي از هنر که تجربه گرا هست کمک مي کند. در نبود چنين حمايت هايي آن هنر کليشه اي که در بازار موفق است مدام تکرار مي شود و ما در يک نقطه درجا مي زنيم. براي حمايت از جريان هاي نو و آمدن آثار جديد، لازم است که چنين رويدادهايي وجود داشته باشد.»
    اکنون در کنار چندين جوايز ادبي بخش خصوصي، حالا هنرهاي تجسمي هم جايزه بخش خصوصي دارد؛ مهم البته ماندگاري و استمرار اين جوايز است که مي تواند آنها را تاثير گذار و جريان ساز کند.
    
    
    ايده از اثر مهم تر است / «ايران» از چند و چون جايزه هنر معاصر ويستا گزارش مي دهد
    


 روزنامه ايران، شماره 6729 به تاريخ 9/12/96، صفحه 12 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 20 بار
    



آثار ديگري از "آزاده جعفريان"

  هنر در برابر غرب / براي اولين بار در ايران جايزه اي براي صاحبان ايده هاي هنري اختصاص يافته است
آزاده جعفريان*، جام جم 21/12/96
مشاهده متن    
  نقد جامعه شناختي تجمل گرايي در هنر / دومين نمايشگاه جواهرسازي هنري در گالري آريا، رسانه هنري تازه اي معرفي كرده است
آزاده جعفريان *، جام جم 9/12/96
مشاهده متن    
  رويايي كه محقق شد / گزارشي از برگزاري دهمين دوره برنامه همگرايي گروه تجسمي«هفت نگاه»
آزاده جعفريان، ايران 18/9/96
مشاهده متن    
  نمايشگاهي متهورانه با لهجه ايراني- ايتاليايي / به بهانه برگزاري نمايشگاه «ضمير و مضمون»
آزاده جعفريان، اعتماد 28/6/96
مشاهده متن    
  سيطره مردانه در نقاشي خط در خط پايان
آزاده جعفريان، اعتماد 14/6/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني
متن مطالب شماره 37، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است