|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران92/4/12: هادي ديباجي بازيگر «گلوگاه» در گفت و گو با : دوسـت نــدارم مثل مـجله باشم
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7041
سه شنبه 3 ارديبهشت 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 5404 12/4/92 > صفحه 26 (سينما) > متن
 
      


هادي ديباجي بازيگر «گلوگاه» در گفت و گو با : دوسـت نــدارم مثل مـجله باشم


نويسنده: آزاده مختاري

گروه سينما: ليسانس بازيگري دارد، سال ها گريمور بوده و 9 سالي مي شود پرده سينماهاي كشور نقش آفريني هاي او را شاهد است، «هادي ديباجي» بازيگري فيلم هايي همچون «دامنه هاي سفيد»،«جايي در دوردست»، «سيب وسلما» و... بوده است. به بهانه اكران فيلم «گلوگاه » با او گفت و گويي داشتيم كه مي خوانيد.
    
    آقاي ديباجي فيلمنامه «گلوگاه» چه جذابيتي داشت كه قبول كرديد در اين فيلم بازي كنيد؟
    دو سال پيش فيلمبرداري «گلوگاه» به اتمام رسيد، آنقدر زمان از اكران اين فيلم گذشته است كه اكنون به سختي به ياد مي آورم اصلي ترين انگيزه ام براي قبول فيلمنامه و حضور در «گلوگاه» چه بوده، ولي اين را مي دانم كه اكنون با ديدن فيلم خوشحالم كه در آن حضور دارم،زيرا به سوژه اي پرداخته كه بكر است و مباحث اجتماعي را مدنظر قرار داده است و اين موضوع اثر را به فيلمي مستند نزديك مي كند.
    
    فيلم چه موضوعي را به تصوير مي كشد؟
    در همان نخستين گفت و گو با محمد ابراهيم معيري كارگردان فيلم، ايشان متذكر شد كه حضور در اين فيلم با شرايط معمولي نيست. بايد وسط دكل هاي برق ساعت ها فيلمبرداري كنيم، خطر سايه به سايه ما در حركت است. در واقع حضور دراين فيلم تفاوت اصلي اش - گذشته از سوژه اي كه براي تماشاگر دارد- لوكيشن هايي است كه بازيگران بايد در آن و در شرايط ويژه به هنرنمايي بپردازند و خالي از خطر نخواهد بود.
    داستان با ژانري اجتماعي از تلاش كارگران شهر «گلوگاه» براي نصب دكل هاي برق مي گويد ،شهري كه در ورودي آن تصوير 180 شهيد نصب شده، شهيداني كه از دكل بندان بودند، حرفه اي هاي اين كار، كه يك به يك در گوشه به گوشه كشور جان باخته بودند،قصه فيلم داستان زندگي دكل بندان است، فيلمي نزديك به مستند كه لمسي از حقيقت را همراه دارد.
    
    حضور هادي ديباجي را بيشتر در فيلم هاي هنري شاهد هستيم، حالااين فيلم هاي هنري هستند كه به سراغ شما مي آيند يا شما هستيد كه تمايل به حضور در فيلم هايي داريد كه به آن ها هنري- سينمايي مي گويند؟
    من دغدغه ام سينما است.دوست ندارم يك مجله باشم، مجله اي كه نوشته هايش تاريخ مصرف دارند، دوست دارم همانند كتابي باشم ارزشمند كه به خاطر ارزشمند بودنم در كتابخانه هاي خانه ها جاي دارد. بيشتر تمايل دارم در آثاري حضور داشته باشم كه هميشه ديدني
    باقي بمانند.
    حضور در فيلم هاي هنري را مي پسندم، با اين كه جذب تماشاگر يا نگه داشتن او روي صندلي سينما سخت است ولي فيلم هاي هنري باز هم ساخته مي شوند و به اكران درمي آيند. براي ارتقاي نگاه تماشاگر بايد اين گونه فيلم ها هرچند با تماشاگر كم بايد در سينماها به نمايش درآيد تا شاهد رشد سليقه تماشاگران سينما و گرايش آهسته ولي باثمر آن ها به تماشاي اين گونه فيلم ها باشيم. .
    
    مي توانيم نتيجه بگيريم كه ما در تبليغات سينمايي ضعف داريم؟
    اگر فيلم خوب باشد مردم براي ديدنش مي روند، اول بايد فيلم هايي با فيلمنامه هايي مناسب ساخته شود، به نظر فيلم هايي كه جنس ملموسي از زندگي مردم را دارند مخاطب پذيرتر هستند،اين گونه سوژه ها در دنيا تماشاگر را به سوي خود مي كشند، فيلمي كه از درد دل مردم بگويد بر دل آن ها مي نشيند و نگاه ها را به سوي خود مي كشد. وقتي مخاطبان از ديدن يك فيلم رضايت داشته باشند خود دست به تبليغ مي زنند و همين گونه است كه فيلم مورد توجه عموم قرار گرفته و آمار فروش آن بالامي رود.
    اين كه در تبليغات ضعيف عمل مي كنيم حرفي درست است چون به حتم نادانسته به صورتي فيلم را تبليغ مي كنيم كه بازخورد مناسبي ندارد، به طور مثال فيلم «گلوگاه» تنديس، لوح تقدير و جايزه بهترين فيلم روستايي جشنواره فجر سال 1389 را به خود اختصاص داد و ازسوي ديگر سال گذشته اين فيلم در 25 فستيوال جهاني از جمله جشنواره فيلم توكيو نيز موفق به كسب جايزه شد. مردم با شنيدن اين كه فيلمي در داخل و خارج كشور مورد قبول قرار گرفته، گام هايشان بيشتر به سوي تماشاي فيلم كشيده مي شود .
    
    سينما براي شما چه معنايي دارد؟
    اكنون و در اين زمان احساس مي كنم اگر سه اثر با سه كارگردان يعني اصغرفرهادي، بهروز افخمي و كيانوش عياري را در پرونده كاري خود داشته باشم به سقف دلخواه خود در سينما رسيده ام. دركارنامه كاري هر بازيگري بازي هاي خوب و بد وجود دارد اين بد و خوب بودن نقش ها هميشه هم به بازيگر مربوط نيست كه من نيز از آن ها مستثني نيستم.يك كارگردان زبده مي تواند از بازيگر بهترين بازي را بگيرد و چيدمان مناسبي از بازي هنرپيشه ها در كنار هم داشته باشد.
    
    مگر هنر جاري نيست؟ مگر هنر خط پاياني دارد؟
    زماني هنرمند احساس مي كند در اثري حضور يافته كه ديگر توان خلق برتر از آن را ندارد. بايد تا جايي كه هنري پويا داري در عرصه هنر باقي بماني در غير اين صورت خود را باخته اي و هنرت افول خواهد كرد.
    
    اكنون مشغول به كار در فيلمي هستيد؟
    فــيلمي در ژانـــر اجتماعي، ساده، خوب و جمع و جور كه بار ديگر درفضاي فيلم هاي سبـك هنري ســينما است كه نامش را به زودي كارگردان فيلم اعلام خــواهد كرد.
    هادي ديباجي بازيگر «گلوگاه» در گفت و گو با : دوسـت نــدارم مثل مـجله باشم
    


 روزنامه ايران، شماره 5404 به تاريخ 12/4/92، صفحه 26 (سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 147 بار
    



آثار ديگري از "آزاده مختاري"

  تراژدي زناني كه خوش حال نيستند / گفت وگو با رويا نونهالي و آزيتا موگويي، بازيگر و كارگردان «تراژدي »
آزاده مختاري، اعتماد 14/10/93
مشاهده متن    
  رويا را از سينما گرفته ايم / نگاهي به سينماي دنباله دار ايران در ميزگردي با حضور تهمينه ميلاني، احمد طالبي نژاد و محسن علي اكبري
آزاده مختاري، اعتماد 10/9/93
مشاهده متن    
  اولين اصل حرفه يي بودن نظم است / گفت وگو با اكبرعبدي ستاره سينماي كمدي ايران
آزاده مختاري، اعتماد 23/7/93
مشاهده متن    
  يا همه موفق مي شويم يا همه نابود / «تهمينه ميلاني» كارگردان فيلم «آتش بس2» كه اين روزها بر پرده سينماهاي كشور است
آزاده مختاري، اعتماد 12/7/93
مشاهده متن    
  سينماي ايران قرباني كشاكش دو نسل / مرور خاطرات تورج اصلاني مدير فيلمبرداري بين المللي ايران براي اولين بار
آزاده مختاري، ايران 17/6/93
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پژوهش در آموزش علوم پزشكي
متن مطالب شماره 4 (پياپي 1004)، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است